Geocaching i Nederländerna

Nu i mitten av november så åkte vi ned till Zwolle i Holland för lite möte med Works Council där. Naturligtvis så var man ju tvungen att försöka sig på att hinna logga någon cache. Efter en tidig morgon (jag gick upp 4:30, taxin kom 5:30) och flygresa till Amsterdam så fortsatte vi med tåg till Zwolle. Efter lunch och möten resten av dagen så hade vi lite fri tid efter 17. Vi begav oss ut på en liten stadspromenad. Det regnade en hel del  så vi lånade paraplyer på hotellet.

Zwolle station

I mörkret, regnet och blåsten så var det en utmaning att leta gömmor, det vara lite off koordinater tycker jag och jag stämde av med satellitbild. Tillslut så efter lite rundvandring så gick det bra. Sedan åt vi middag på en asiatisk restaturang.

Utsikten från hotellet

Promenad i regnigt Zwolle.

Lunchcachning i november

Efter en dryg månad utan någon loggning så passade jag på att ta en lunchrunda i närheten där jag bor. Det har kommit ett gäng nya cacher så det finns lite att ta tag i. Det var bara strax över nollan på termometern och kornsnön yrde om öronen.

Det blev en promenad runt om i Ragnhildsborgsområdet med början vid cachen GC6Q72C – Ragnhildsborgsbacken därefter blev det promenad till GC6Q3XF – Rolfberget  där jag beundrade utsikten en stund och tänkte på den gamla cachen som fanns här från 2009. Sedan gick jag iväg. När jag hade tagit med ett hundratal meter i lite halvjobbig terräng kom jag på att jag hade ju glömt att logga cachen. Bara gå tillbaka och plita ned nicket i loggen.

Nu begav jag mig iväg mot GC6VZE7 – Bäcken i backen där jag hittade en fint och finurligt gömd cache. Sedan kom jag ned till cachen GC6R5EP – Ragnhildsborgs gård. Här började tiden och  värmen tryta så jag begav mig tillbaka upp till toppen av Ragnhildsborgsbacken där jag parkerat bilen.

På eftermiddagen på väg hem från jobbet passade jag även på att logga ett par cacher längs med Genetaleden. Bland annat det roliga och fina cachen GC6JYQ6 – Fritt fram

Känns skönt att ha fått logga några cacher efter en lite för lång paus på över en månad i dagar räknat.

Besök i Luleå

Nu i september så hade vi planerat in ett möte i Unionen Scania i Sverige så vi från Södertälje åkte upp till Luleå och även de från Oskarshamn åkte upp. Vi hade lunch till lunchmöte och diskuterade lite gemensamma saker och så fick vi mycket bra visningar av fabriken Scania Ferruform.

Som vanligt på dessa resor så blir det inte så mycket tid över till fritid, men någon timme innan middagen på kvällen blev det och då passade jag på att logga ett par geocacher. En av kollegorna (av oss fyra från Södertälje) geocachar också lite så det var ju lite roligt.

Sist jag var i Luleå var 1995, då jobbade jag i tre månader på Scania i Luleå under juni till augusti så det var verkligen ett bra tag sedan. Kände i alla fall igen mig en hel del.

Snabbvisit i Visby

Det är kul att komma till nya platser och Gotland och Visby är ställen jag aldrig kommit till tidigare. Nu är det lite speciellt när det kommer till geocaching och man åker iväg på konferens. Vi hade två dagars intensivt regionstyrelsemöte i Unionen för Östra Sörmland och Gotland. Vi flög över och direkt från flygplatsen till Wisby Hotell för konferens. Korta pauser för fika och grupparbete. Det blir inte många minuter över till geocaching. Under lunchen så passade jag på under en 15-20 minuter att springa runt och logga ett par cacher. Den allra första och närmsta var GC4TC07 – Visby – Fd Stadshotellet . Sedan begav jag mig iväg en sväng nedåt hamnen och loggade en rondellcache. GC50GVN – Det går runt. Strax efter loggning så dundrade ett gäng stridsvagnar in och for runt rondellen och tog positioner i hamnområdet. Det pågår tydligen en stor försvarsövning nu och efter flygets övning några dagar var det nu dags för dessa.

Efter lunchen blev det mer konferernade och sedan lite team buildingaktiviteter mellan 15:30 och 18. Därefter var det dags för tre rätters middag kl 19, så kvällen gick. Därerfter var det upp nästa morgon och fortsätta konferensen till runt 15:00 då vi avslutade och det blev taxi tillbaka till flygplatsen. Hann med två cacher i alla fall och har fått Gotland och Visby på kartan.

Kolla på solnedgången – Event

Så var det dags för det numera återkommande eventet Kolla på solnedgången. I år GC6K0DJ Kolla på solnedgången 2016 Det har blivit en tradition. Nu tredje året på raken. Väldigt behändigt så nära från hemmet. Bara att kasta sig på cykeln och rulla ned för backen.

I år var det väl en 15-20 deltagare som samlats för att beskåda solnedgången över Mälaren och samtdigt prata lite geocachingerfarenheter.